Het telefonieprofiel van huisartspraktijken

Het telefonieprofiel van huisartspraktijken
May 24, 2018 inyourface

Huisartspraktijken hebben een ander telefonieprofiel in vergelijking met een zakelijke omgeving. Bepaalde praktijken zijn 24 uur per dag bereikbaar en daarbij komen spoedoproepen dagelijks voor. Omdat het om de gezondheid van de patiënt gaat is het belangrijk dat het bereik betrouwbaar is en altijd werkt. In dit artikel geven we een beeld van het telefonieprofiel van huisartspraktijken, wat het verschil is met die van de zakelijke omgeving en hoe je hier als praktijk het beste invulling aan kan geven.

Wat is het verschil met de zakelijke markt?

Er zijn meerdere verschillen tussen telefonie voor bedrijven en die van huisartspraktijken. Ten eerste komen er bij een praktijk veel meer oproepen binnen. Er zijn piekmomenten gedurende de dag en week en soms is het lastig in te schatten wanneer deze piekmomenten zich voor zullen doen. Verder zal een huisartspraktijk altijd bereikbaar moeten zijn voor spoedgevallen, waardoor een werknemer bereikbaar moet zijn die wellicht niet op het kantoor is. Verder heeft een huisartspraktijk veel te maken met faxverkeer. In bepaalde gevallen worden bellers doorverwezen naar andere praktijken. Kortom, huisartspraktijken hebben andere behoeften in vergelijking met bedrijven. In het verleden was het lastig om hier een oplossing voor te vinden, maar na de oprichting van huisartsen telefonie is daar verandering in gekomen.  

Oplossingen

Gelukkig zijn er nu verschillende oplossingen die de behoeften van huisartsen tegemoet komen. Bijvoorbeeld de telefooncentrale in de cloud. Het voordeel hiervan is dat je het netwerk alleen met andere huisartsen deelt, waardoor deze niet snel overbelast raakt. Je krijgt een eigen omgeving waar je vanaf verschillende devices op inlogt. Zo kan een werknemer of de huisarts zelf telefoonoproepen thuis opnemen in het geval van spoed. Zo is het mogelijk om bereikbaar te blijven via de computer, smartphone en de vaste telefoon. Het voordeel van een iCloud systeem is dat alle gesprekken opgenomen kunnen worden voor training. Ook is het mogelijk om de bereikbaarheid van de huisartspraktijk en de wachttijd in kaart te brengen. Via een overzichtelijke interface kun je precies zien wie er belt en is doorschakelen zeer eenvoudig. 

Hoe vind je de juiste aanbieder voor deze iCloud server?

Inmiddels zijn er meerdere spelers die de iCloud server aanbieden. Voor huisartspraktijken raden we aan om alleen in zee te gaan met telefonie bedrijven die gespecialiseerd zijn in de zorg. Zo kun je een betere inschatting maken of ze in staat zijn je behoeften tegemoet te komen.

Style Switcher
Colours
Headers

NOTE: Vertical headers will not work on pages that have the naked header enabled